Nagy változás küszöbén állunk, és a forradalom az orrunk előtt zajlik. Az autóipar új alapokra helyeződik, az önvezető technológia utat tör magának, és megváltoztatja az egész világot. Nem csak a közlekedést, hanem a városok arculatát, az egyes iparágakat, a társadalmat, a kultúrát és a geopolitikai viszonyokat is felforgatja. ... A „teljesen” önvezető autók is fognak hibázni, „azonban az leginkább valami olyasmiben fog megnyilvánulni, hogy nem tudja eldönteni, hogy a jobbról érkező, odatévedt medve mellett el lehet-e haladni, vagy meg kell várni, amíg átkel, ezért az autó tanácstalanul fog álldogálni. Meghalni közlekedésben csak az fog, aki a medve láttán le is húzza az ablakát szelfizni.” 

Az önvezető autózásé a jövő: „jöhetnek végre a guruló jacuzzik” bankmonitor

"Meglepően érdekes véleménnyel állt elő egy mesterséges intelligencia-alapú technológiák fejlesztésével foglalkozó informatikus, vállalkozó. ... Andrew Y. Ng szerint az önvezető autók közlekedése biztonságosabbá válna, ha a gyalogos közlekedőket felhívnánk arra, hogy kiszámíthatóan és szabályosan közlekedjenek. ... Érdekesen alakul az önvezető autók karrierje. Míg a Tesla Autopilot névre keresztelt fél-önvezető rendszere az első hónapokban hibátlanul működött, a 2015-ös bevezetés óta eltelt időszakban több halálos baleset is köthető a technológiához. Legutóbb a Consumer Reports számolt be arról, hogy a technológiák magas hibaszázaléka miatt a vásárlók egyelőre nem bíznak a rendszerekben. A BMW azt sem tartja elképzelhetetlennek, hogy sohasem jön el az önvezető autók kora." A gyalogosok okozzák az önvezetés kudarcát? totalcar.


 

Bevallom, nem vagyok az önvezető autók híve. Bár az utóbbi időben, amikor fáradtan kellett a volán mögé ülnöm, akkor jó lett volna. Persze ez létezik már. Ilyenkor azt kell mondani a kollégának vagy jó ismerősnek, de még jobb ha Lewis Hamiltonnak, vagy Niki Laudának, és Kimi Räikkönennek, hogy Ön vezet. Ekkor ez az önvezető. 

Az automatizmusokat azért hozzák létre, köztük az önvezető autót is, hogy éppen kiküszöbölje a hibás emberi tényezőt. Úgymint fáradtság, betegség, rosszullét, valamilyen lelkiállapot, rossz helyzetfelismerés, tudatmódosítószerek hatása, időjárási anomáliák stb... 

Nagyon nehéz feladat ez. Mert minden élethelyzetre nem lehet programot írni. Csak irányvonalak vannak. Ezért megmarad a hibalehetőség. Igaz már nem a vezető hibája, hanem az önvezető programé. Nagyon úgy néz ki, hogy nem elég a vezető pozícióból kiváltani az embert. Hanem a közlekedési szituációkban az egyéb pozíciókban lévő embereket, de terjesszük ki akár a többi emlősre, pl. medvére, vagy madarakra, hüllőkre is automatizálni kellene. Azaz szabályozni, hogy az önvezető programoknak megfelelő módon döntsenek, viselkedjenek. 

Nem elég egy automatizmus, hanem minden azzal összefüggő rendszerbeli élőlényt és tárgyat is szabályozni kell.

Mi lesz az ember funkciója, ha még lesz ember, akkor, amikor mindenkit és mindent szabályozni kell ahhoz, hogy az okos szabályozott eszköz jól működjön? Ha úgy tetszik egy teljesen új szabályozott rendszert (új törvények szerint működő) kell létrehozni. Itt nem önvezető autókról beszélünk, hanem egy új törvényeken működő, először csak közlekedésről, majd társadalomról. Ma úgy tűnik semmi más nem áll emögött a trend mögött, minthogy a túlzsúfolt társadalomban meg kell szervezni az emberek mozgatását a munkahelyig és rekreációs központokig, otthonig a legkisebb veszteséggel, maximális logisztikával. Nagyon gépies és személytelen lesz ez a történet. 

Számomra érdekes, hogy az Újszövetségben Jézus az automatizmusokra, farizeusi törvénymagatartásra sokszor felel egy-egy innen akár dacosnak is tűnő csodatétellel. Szombati napon meggyógyít egy hajlott asszonyt a zsinagógában. A számonkérésben is pont ez szerepel. Szombaton tilos, nem szabályszerű, nem törvényszerű gyógyítani. Mire Jézus felhívja a figyelmet az egyedi, személyes látásra is. Ti is eloldjátok a szamarat, ökröt, hogy megitassátok. Akkor Ábrahám leányát, aki 18 éve  megkötözött a Sátán, nem kellett-e feloldani ebből a kötelékből? 

Valószínűsítem, hogy ez a személytelenség, automatizmus és annak fejlesztése összefügg az emberi létszám növekedésével a Földön. Ezt általában mindig központosítással próbálják kezelni először, majd később létszámcsökkentéssel. Ez nem boldogsággal tölt el, hanem nyugtalansággal. Hiszen amikor mi azt mondjuk minden mindegy, csak a rend működjön, bármi áron, az nekünk nem szokott jól sikerülni.