Az önmagukat vezető autók már elég előrehaladott állapotban vannak, bár ha azt vesszük, hogy jelenleg még az elektromos járműveket sem nagyon akarjuk venni, akkor várniuk kell még a tömeges elterjedéssel. Mindenesetre a Google sofőr nélküli autói már a közúti teszt fázisában vannak és nemrég a Mercedes is úgy nyilatkozott, hogy akár most is piacra dobhatnának egy ilyen szekeret, de nem teszik.  Mi lesz ha a sofőr nélküli autók ütköznek? technet.hu

"Van azonban egy sarkalatos kérdés ebben a dologban, mégpedig a balesetek tekintetében, ami több problémát is felvet, egyrészről ugye azt, hogy ki a vétkes, ha nincs sofőr? Vagy egyáltalán, a fejlett technika ki tudja-e küszöbölni azt, hogy az autók egymásnak csattanjanak?"

Tudom, hogy dühöng a nemzeti összetartozás. Trianonra, a traumájára, az abból való kiútra emlékezünk? Furcsa az, amikor egy pártzászló kitűzve és akkor nemzeti lesz, csak az összes többi érzi úgy, hogy minek jöttünk. De ez olyan félreértés, mint a kreszben amikor egyirányú utcába, ha ezt tábla jelzi, kerékpárral a forgalommal szembe is be lehet hajtani. Megy az autós, csomagtartón kerékpár. Ő behajt, mert kerékpárral ...!  Meg hát a Duna is duzzad. Ma éppen Dunaalmáson voltam érdeklődni a lelkésznőtől a segítség csapásirányairól. Keresem, kérdezem hol van. A Duna felé, mondják. Tényleg ő volt legközelebb a Dunához, a legmagasabb homokzsák gáton. Ha rajta múlik a Duna pironkodva összeteszi a kezét és lehajtott fővel, szabad-e továbbmennem itten kérem megilletődöttséggel meghúzza magát. De, hogy olcsón nem adja az biztos. A török már visszavonulna.

Szóval ilyen helyzetben most ilyen kérdésekkel foglalkozni, hogy mi történik, ha két sofőr nélküli autó ütközik, talán luxusnak tűnik. De talán mégsem az. Menjünk csak sorjába.

Ezekez az autókat önjárónak is nevezik. A lényege, hogy emberi beavatkozás nélkül el tudnak jutni A-ból B pontba. Műszereik és technikájuk képessé teszik őket arra, hogy váratlan helyzetekben reagáljanak, döntést hozzanak, manőverezzenek, fékezzenek, gyorsítsanak, megtalálják az utat. Nyilván műhold irányításuk és ellenőrzésük is van. Komoly fejlesztés eredménye, komoly technikai kutatás áll mögötte. Komoly befektetés. Komoly cégek, gazdasági birodalmak állnak mögöttük. Tőzsdén jegyzett cégek ezek. Sikeresek. Nekik presztízs is egy ilyen projekt megvalósulása. Nem utolsó sorban a befektetett energiát, pénzt ki is akarják nyerni belőle. Tehát mondhatjuk, nem babra megy a játék.

Talán először a második kérdés tűnik egyszerűbbnek. A fejlett technika ki tudja-e küszöbölni azt, hogy ezek az autók egymásnak csattanjanak? Szerintem nem. Alapvetően ezek az autók nekik "idegen" közegben közlekednek. Csupa "idióta" között, akik automata, vagy manuális váltós, esetleg némi szenzorokkal automatizált de mindenképpen ember által irányított járművek. Az érzelem, a düh, a sértettség, a verseny, a férfiasság és nőiesség nem kizárható a szabályozottságban sem. Nem beszélve a tudatmódosító szerekről, az utazás céljáról, mely sok esetben meghatározza az utazás minőségét, sebességét, habitusát. Valaki lopott cuccot visz, netalán elásni valamely haragosát. Esetleg több doboz sör fogyott utazás előtt, vagy lsd miatt érzi úgy, hogy támadni kell. Ezek tehát kiszámíthatatlanná teszik az utazás körülményeit. Van az a körülmény, amikor a mercedes és a google önjáró autója beszorul egy olyan közlekedési helyzetbe, ahol egy szakítás utáni pillanatban könnyeit törülgető hölgy nem látja  a jelzőlámpát. A drogos fiatalember látja, de nagy ívben tesz rá. Nagypapa kalapban, rotakapával a csomagtérben csak a zöldet nézi, és hogy már két ember keresztben áll, nagyjából csak annyira érdekli, hogy minek vannak ezek itt. Míg a szabálykövető állampolgár gyorsítva rohan beléjük, mert nekem zöld és nekem van igazam, pucolás előlem vagy jövök. Na ebben a kavalkádban az önjárók nem "értik" a logikátlanságot. Bócorognak egy kicsit a többiekkel még ütközésig sodortatva.

Persze egyszerűbb magyarázat is lehetne. Elromlik valamelyik szenzor. Pont. Az önjáró autók is egy rendszerben működnek jól. Az ő rendszerükben. Ez azt jelenti, hogy előbb-utóbb meg kell szűnjön az ember által manuálisan irányított autózás, mert akkor viszonylag problémamentesen egy másik rendszer felállhat. Más kérdés, hogy valóban hibamentes lenne-e. Elektromos zavarok nem lépnének-e fel pl. napkitörés nyomán.

A másik kérdés, hogy ki a vétkes, ha nincs sofőr? Képzeljük el  a szituációt. Két önjáró autó ütközik. Mindkettő be van kötve a műholdas rendszerbe, elvégezték rajtuk a kötelező karbantartást, szoftveres frissítéseket. Le vannak technikailag, jogilag védve. Alkalmasak a  közlekedésre, a minősítések és minden a legnagyobb rendben. Két magántulajdonban lévő járműről beszélünk. Ki fizet, kinek. Egyik miért tért át a másik sávba az ütközésig? Kinek a felelősége? Kinek a hibája? Innentől kezdve a szakértők harcolnak. Ahogy a tulajdonosnak már nincs beleszólása a vezetésbe, úgy nincs beleszólása a nagyok dolgába. Itt technológiák, cégek küzdenek meg  a háttérben. A jogászok fognak jól keresni. Kinek van igaza? Olyan mennyiségű és mértékű percunami indul útjára, nem tartom elképzelhetetlennek, hogy fontolóra veszik a tulajdon kérdését. Ne lehessen magántulajdonban autó. Sőt, olyan rendszert fognak kialakítani, mely igazán ha pár tulajdonosra is épül, de bizonyos szövevényes szövetséggel mégiscsak rendezik ezeknek a jogi háttereit. A halandó ember inkább csak utas lesz ezekben a járművekben. Mások tartják karban, mások tervezik, irányítanak. Mindezt a nagyobb biztonság nevében. Közben monopol helyzetbe kerülnek és akkor a közlekedésért, a helyváltoztatás jogáért olyan ellenszolgáltatást várnak, amelyet csak ki tudnak csikarni a fizető rétegből.

Vagy ne rohanjunk előre az időben. Megpróbálhatnánk a magunk által felállított, a magunk érdekében hozott szabályokat betartani. A közös érdek, közös gondolkodást, közös cselekvést kíván. Mindenki, ki megpróbál dezertálni ebből a működő rendszerből gyengíti azt, egészen addig míg össze nem omlik.

Arra gondolok, ha bizonyos élethelyzeteket automatizálunk, akkor elveszítjük az életünkről való döntés jogát. Fogadjuk el, hogy az élet nem automatikus. Mindennap kész kell lenni érte megharcolni, változni, változtatni, de egy közös rendszerben gondolkodni. Szerintem kell  a sofőr. Felelős sofőr.

Hozzászólások