Az Evolution című folyóiratban közölt tanulmány szerint a "csirkeembrió lábának korai fejlődését meggátolva a végtag olyanná alakult, mint, amilyen a dinoszauruszok lába volt. Az eredmény egy dinoszaurusz lábas csirkeembrió" - idézte Alexander Vargast, a Chilei Egyetem kutatóját a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Először sikerült dinólábat növeszteni csirkeembrión  - origo.hu

Roppant keveset értek a genetikához, módosulásokhoz Alexander Vargashoz képest, ám ami érdekel, az nem biológiai jellegű, és nem is a dínók korára vonatkozik. A tanulmányról szóló beszámoló kapcsán az a kérdés merült fel bennem, hogy mi a cél? Nem a jelenlegi eredmény, hanem a végcél érdekelne. Ahogy a lépcsőn sem a fokok a hangsúlyosak, hanem az a hely, ahova érkezel. Céltalan nem szoktunk lépcsőket építeni.

A kísérleteknek mindig van tervezett végcélja és várt végeredménye. Pont ez a végcél a kérdés! Miért növesztenek egy csirkeembrión dínó lábakat? Morfondírozás során eszünkbe ötlenek ésszerű vagy esztelen motivációk, éppúgy ahogy javunkat szolgáló vagy fejünkre nagy veszélyt hozó okok. Találgatások során a miérteket keresve végül az elegendő ismeret és a technikai háttér témaköréhez érkezünk. Teszik a kutatók, mert tehetik. Van laboratórium, vannak megfelelő hiper-szuper eszközeik, van hozzá anyagi forrásuk. Mint annak idején Bábelben.

A bibliai leírásban (1Móz 11,1-9) végül csak kibújik a szög a zsákból, azaz végül megtudjuk, hogy miért az a nagy összefogás, közös tervszövés, és egyetértés a megvalósításban. A feltételek adottak voltak (közös nyelv, alkalmas sík vidék, téglavetés ismerete, elegendő szurok) egy nagyváros és magas torony megépítéséhez. De mit vártak ettől? Azt, hogy nevet szereznek maguknak, azaz elérik saját dicsőségüket. Az ember önmagáért cselekszik, saját dicsőségére használja azt, amivel az Urat kellene szolgálnia. Nekem a csirkedínó éppen ezt idézi fel. Mintha csak azt mondanánk: gyertek, próbáljunk teremteni, ahogy egykor Isten! Végül is teremteni nem, csak alkotni tudunk valamit valami(k)ből. Valami roppant furcsát, torzat.

Mit vált ez ki Istenből? Tűri még, ahogy a toronyépítése sem egy-két méternél szakadt meg... Technikai és tudományos fejlettségünket felül írja majd valamivel, ahogy egykor a nyelv összezavarásával lassította a bűn terjedését?

Babilon jelentése akkád nyelven "istenek kapuja", ugyanezt héberül Bábelnek, azaz "hangzavar"-nak nevezik. Kifejező a jelentés különbség: azon a helyen,ahol úgy gondolták, tudnak olyan világot alkotni, ami közelebb vezet az istenekhez, csak zűrzavart értek el. Mit fognak elérni és/vagy kiváltani a laboratóriumok?