Az atomhatalom egyelőre visszafogottan reagált a Kőbányáról érkező támadásra."Az Indiai Köztársaság Nagykövetségével, jogászokat bevonva" keresi az "arányos diplomáciai és jogi lépéseket" a Magyar Jógaoktatók Szövetsége - derül ki a szervezet Facebook-közleményéből. Az MJSZ Németh Sándor, a Hit Gyülekezete vezető lelkészének kijelentéseire reagál, miszerint a jógázás démonokat idéz meg, többek közt azért, mert a buddhizmus és a hinduizmus eleve a sötét erőkkel áll szövetségben, és a jóga onnan származik.
Az MJSZ szerint ezek a nézetek súlyosan sértők a százezres méretű magyar jógatársadalomra, illetve az egész indiai népre; ezenfelül tudományosan megalapozatlanok. 

India is felkapta a fejét Németh Sándor szavaira - hvg.hu

Jó érzékkel a 444, majd a HVG is ráharapott Németh Sándor beszédének jógát elemző részére. Hogy pontosan mennyi megosztást és hozzászólást eredményezett eddig, ők tudják. Egy biztos, a hullám a közösségi médiumokban érzékelhető. A fb oldalakon megjelenő nyilatkozatokhoz fűzött hozzászólások néhol már-már sértő személyeskedést karcolnak. No, de nem onnét merítettem az idézetet, és nem kívánok mellékvágányra gördülni.

Túlzó és hatásvadász címmel és kezdéssel jelent meg az Élet+Stílus rovat cikke. Nem ez az első híradás, de ez emel(né) nemzetközi színtérre. Még hogy India kapja fel a fejét! Talán inkább fel akarják kapatni vele... Kőbányai támadás és visszafogott atomhatalmi reagálás? Hogyne! Egyből csillagközi inváziót okoz egy vasárnapi prédikáció szombati beszéd! Amíg a külpolitikai vonulat tovább gyűrűzik valós/vélt útján, nézzük meg, hogy is állunk valóban a jógával mi, református keresztyének?

Pro vagy contra az álláspontunk Németh Sándor véleményéhez képest? E kérdés megválaszolását (sok egyéb mellett) nagyban segítené valamiféle írott tan és tanfegyelem. Tulajdonképpen a MRE különböző mezején pásztorkodók ill. tanítók nem mutatnak egységes álláspontot. A Szentírás kizárólagossága miatt hajlíthatatlanok és elutasítóak mellett vannak, akik nyitottak, mert úgy vélik, hogy ha értik a hindu gondolkodást, akkor interpretálhatóbban tudják hirdetni az evangéliumot. Sőt vannak, akik a keresztyénséggel összevegyíthetőnek tartják a jógát. Van olyan Dr. rövidítést magáénak tudó, aki teológus hallgatóinak nyíltan hirdeti a jóga elfogadhatóságát és alkalmazhatóságát, azaz a keresztyénséggel való társítását. Mondván, vannak használható részei, és nem muszáj úgy gondolni mindent, ahogy a hinduk gondolják. Ilyen ma a köz számára könnyen fogyasztható pihe-puha szinkretista gondolkodás jóga-mókája.

Érdekes, hogy mennyire felbolydíthatók az emberek egy jóga kritikával. Mintha általános és alapvető lenne a társadalomban a jógázás. Ezt sejteti az is, hogy egyenest jógatársadalomról írnak, mint ahol a kohéziós erő maga a jóga gyakorlása. Így aztán valóban kiverheti  biztosíték a  jóga démoninak nevezése. A démonológiával nem tud mit kezdeni a legtöbb ember. Elavultnak, meseinek, tudománytalannak, vagy éppen idiótaságnak vélik az erről való gondolkodást és beszédet. Pedig nem az. Csakhogy a minden egyesíthető és elfogadható kezdetű gondolkodás fényében sértő az, ami nem fogad el és be minden elméletet és gyakorlatot. Ennek példája a keresztyénség konzervatív jóga értelmezése is. Maximum ferde szemmel nézhetünk, de a szánkat ki nem nyithatjuk ellene. Pedig néha megkerülhetetlen a szószéken, hogy sarkosan megfogalmazzunk álláspontokat a Szentírás alapján. S akkor jön a jogvédő világ, és kirekesztéssel vádolja a szólni merészelőket.