Nem Chuck Norris

Mint korábban megírtuk mi is, idén ősszel Budapestre látogat az a színész, aki a filmtörténelemben legtöbbször ugratott ki terepjáróval egy homokkal befedett gödörből, azaz Chuck Norris, a vídia és gyémánt kereszteződésekor született melléktermék. Az idén 78 éves, főállású legenda és középsúlyú karate-világbajnok, a Baptista Szeretetszolgálat meghívására, annak 15. Cipősdoboz gyűjtő jótékonysági akciójára érkezik Budapestre.

Chuck Norris szombaton Budapesten jótékonykodik - index.hu

 

Oké, nem kezdek el idétlen csáknoriszos vicceket sorolni, egyfelől, mert jó részük iszonyúan fárasztó, másfelől, mert ugye, van az a vicc, hogy aki rajta nevet, annak másodperceken belül vége…Szóval Chuck Norris Budapestre jön, de nem azért, hogy visszaszerezze Erdélyt, nem is azért, hogy elszámoljon a végtelenig kétszer, vagy, hogy megcsinálja az összes fekvőtámaszt. Főszereplőnk ugyanis keresztény ember, aki a Baptista Szeretetszolgálat meghívására azért érkezik Magyarországra, hogy hitéről tanúságot tegyen, és útjára indítsa a baptisták cipős doboz akcióját.  Hoppácska! 

Mersz bátran élni?

A pakisztáni legfelsőbb bíróság október 31-én fölmentette Asia Bibit. Az ötgyermekes keresztény asszonyt 2010-ben istenkáromlásért halálra ítélték, azóta börtönben volt. Szabadon bocsátása miatt most tartani lehet az iszlám szélsőségesek megtorlásától. Pakisztán több részén tüntetnek szabadon bocsátása ellen.

Pakisztán: Felmentették a halálra ítélt keresztény nőt, Asia Bibit - vaticannews.va

Trumphoz és Mayhez fordult a halálbüntetés alól felmentett keresztény asszony férje, hogy segítsenek családjának távozni Pakisztánból, mert ott életveszélyben vannak.(…) Bibi ügye nagy visszhangot keltett világszerte, Pakisztánt pedig erősen megosztotta mind a halálos, mind a felmentő ítélet. Két politikust, akik segíteni akartak az asszonynak, meggyilkoltak. Ugyanakkor hatalmas tömegtüntetések szerveződtek az évek során Bibi mellett.

Nemzetközi segítséget kért Asia Bibi férje -mandiner.hu

 

A megvádolt, halálra ítélt, majd nyolc évig a halálsoron kivégzésre váró, felmentett, ámde új tárgyalás elé néző keresztény asszony történetét olvasva eszembe jutott néhány gondolat hitről és fanatizmusról, bátorságról és gyávaságról, kényelemről és kitartásról. Azt hiszem, Asia Bibi története azt üzeni nekünk, hogy sokkal bátrabban kellene élnünk.

Belénk égett múlt

Már gyerekkoromban vallásos lettem, pedig apám elveszítette a hitét a holokauszt miatt, és megfogadta, hogy többé nem áll a tóra elé. Anyámnak megmaradt a hite, minden pénteken gyertyát gyújtott, és kóser háztartást vezetett. Amikor születtem, természetesen nem metéltek körül, és később, amikor visszatértünk a táborból, a szüleim akkor sem akarták a procedúrát. Én viszont tizenhárom évesen úgy döntöttem, megcsináltatom. Ez ráadásul előfeltétele volt a bar micvónak. Meg azt gondoltam, ha újra előfordul hasonló szörnyűség, akkor én emiatt nem akarok megmenekülni. Vállalni akartam a zsidóságom bármi áron is.

Ismerni a történetünket – alapvető szükségletünk. Kell körénk-mögénk a kontextus, amibe beilleszkedünk, aminek részei vagyunk. Hermann Ildi New Yorkban élő magyar zsidókat keresett fel otthonaikban, hogy meghallgassa, lejegyezze sorsukat és fotókat készítsen róluk. A több szempontból hiánypótló anyag alapötlete a fotós saját, elvesztett lehetőségéből született. Holokauszt túlélő nagymamájának a meg nem kérdezett története adta a lökést, hogy másokét olvashatóvá, láthatóvá tegye. 

Hiányzó történetek - index.hu

 

Úgy hiszem, léteznek olyan történetek, amelyeket nem lehet könnyek nélkül olvasni. Hermann Ildi riportsorozata a New Yorkban élő magyar zsidókról mindenképpen ilyen, minden szörnyűségével, fájdalmával, hitével és hitehagyottságával együtt. Méltó arra, hogy elolvassuk és elgondolkodjunk felette.

Aki a jó részt választotta

Aki igazat akar hallani életről, hitről, asszonysorsról, egyházról és világról a második világháborús Magyarországon, nem fogja tudni letenni ennek az okos, szókimondó, nem mindennapi asszonynak az életrajzát.

Zsindelyné Tüdős Klára: Csizma az asztalon - harmat.hu

 

A nyár sok mindenre jó, lehet messzi vidékekre utazni, rég nem látott rokonokat felkeresni, kifesteni a lakást, ázni a Balatonban, nagyokat biciklizni, és persze: olvasni. Vágyott, ajándékba kapott, vagy éppen megvásárolt, mégis polcon porosodó könyveket végre kézbe fogni, majd kinyitni, leragadni a betűk fölött, részesévé válni a történetnek, a főhőssel együtt reménykedni, sírni, vagy éppen örülni. Valahogy úgy, mint ahogyan én is tettem egyik éjjel, amikor végigolvastam Zsindelyné Tüdős Klára életírását.

Átlépni az árnyékunkat

Nehéz úgy megnyerni egy mérkőzést, ha nincs mindenki száz százalékban a pályán. Lehet, hogy a játékosok egyszerűen izgultak, legalábbis így tűnt. (…)Nagyon sok fiatal játékosunk van, akik megmutatták, hogy lehet rájuk építeni. (…) Megtettem, amit lehetett, de így nagyon nehéz. Nagyon sok könnyű hibát követtünk el, és nem volt elég védésünk. Ezek a játékosaink vannak, nincsenek mások.

Férfi kézi Eb: Ezek a játékosaink vannak – nemzetisport.hu

A magyar válogatott végül 33-27-es vereséget szenvedett, és 2010 után nincs a középdöntőben. Az előzetesen nem túl erősnek gondolt csehek pedig a középdöntőben vannak, ráadásul két ponttal. (…) Sokat elárul a nézőtér hangulatáról, hogy egyszer megszólalt a "k… gyenge" kórus, vagyis a drukkerek a futballhoz hasonlították a válogatott teljesítményét. Amikor a csehek ünnepeltek, pár drukker akkor sem tudta megbocsátani ezt a vérszegény teljesítményt. (…) Bár nálunk a BL-ben edződő játékosok vannak, semmi különöset nem mutattak. Az nem lehet mentség, hogy voltak jó periódusaink, mert viszonylag régóta 60 percig tart egy meccs. A 2016-os eb-n is a világ egyik legjobb edzőjével (Talant Dujsebajev) vágott neki a magyar válogatott, akkor is kínos vereségei voltak. Most is BL-győztes szakember ül a magyar kispadon, de most már a legjobb 12-ig sem jutottunk el.

Pont nélkül, utolsóként esett ki az Eb-ről a kéziválogatott – index.hu

 

Legszívesebben azt a címet adtam volna a mai írásomnak, hogy „megint kiestünk”, hiszen a legutóbbi, 2016-os Európa bajnoksághoz hasonlóan most is szinte értékelhetetlen játékkal, nyeretlen mérkőzésekkel búcsúztunk, ráadásul most a mélypontot jelentő tizennegyedik helyen végeztünk. Nem tudom, ki, vagy éppen mi az oka ennek a gyenge szereplésnek, őszintén szólva most nem is ez foglalkoztat. Nyilván a kézilabda berkeiben élők, a tűzhöz közel állók, vagy a fanatikus szurkolók tudják, sejtik, valószínűsítik az okokat, én inkább arra a kérdésre próbálnék választ találni, vajon miért van az, hogy képtelenek vagyunk átlépni a saját árnyékunkat? 

A lelkünk az, amit ápolni kell

„A lelkünk az, amit ápolni kell, vagy kellene. Hogy tudják azt a sportolók, hogy a lényeg az a három szó: erőnek, szeretetnek és józanságnak lelkét kaptátok. A sport eszköz legyen arra, hogy sok mindent megtudjatok arról a világról, ami a látható világ háta mögött van” – szólt a közönséghez Balczó András, aki az MSÚSZ és a MOB életműdíját vehette át csütörtök este az M4 Sport – Az Év Sportolója Gálán.

Év sportolója: A lelkünk az, amit ápolni kell – Balczó András – nemzetisport.hu

 

Vajon mit jelent egy életmű díj? Miért, kinek adják? Egyáltalán, van-e valami értelme bármilyen díjat is odaítélni valakinek, hiszen minden díj szimpátia alapján ítéltetik. Van-e értéke egy díjnak, amit emberek adnak embereknek, jelent-e bármiféle kiváltságot, ha egy díj birtokosai vagyunk? 

Ötszázegy

A dombot jelenti az alsószuhai templom körül. A tanári parcellát a sárospataki temetőben. Az irtózatosan hosszú debreceni közlekedési lámpákat. Egy hajdani balatonszárszói istentiszteletet, aminek végén egy pillanatra valóban megnyílt a templom fedele (előtte kikaptunk fociban az evangélikusoktól). Cs. Szabó Lászlót, Tisza Istvánt, Marosszentimrét és az áldás előtti pillanatnyi csendet. Az öreg kollégiumok zömök, falusias klasszicizmusát. A Református Élet megsárgult rotációs papírját jelenti. Az elveszett pápai Édent sóhajtó mondatokat nagyanyám szájából.

Ablonczy Balázs: Nekem a reformáció – facebook.com

 

Nekem a reformáció…olyan szépen írta Ablonczy Balázs, tényleg, olyan szépen. Igazából nem is erre készültem, megvolt a reposzt mára, fejben már megírtam, csak egy másfél órára lett volna szükségem, a laptopra, s egy pillanatnyi csendre. Aztán jött a nagylány, hogy neki jövő hétre a somogyi reformátorokról kellene tablót készíteni, tudod, apa, akiknek a szobrát felállították az iskola bejáratánál. (Tudom, hogyne tudnám, hiszen a múlt héten is gondoltam a somogyi reformátorok szobrára, amikor szóba került, milyen abszurdnak tűnhet pont a reformátorokról szobrot állítani. Mégis, gondoljatok csak bele, minden diák, aki a kaposvári református iskolába jár, az ő alakjukkal fog találkozni, ott magaslik majd előttük minden reggel Sztárai Mihály, Méliusz Juhász Péter, Kálmáncsehi Sánta Márton és Szegedi Kiss István alakja – talán lesz, aki megkérdezi majd, kik ők, és talán lesz is, aki elmondja…nem hiábavalóság ez, úgy hiszem.) Szóval reformátorok és reformáció, én pedig azon kapom magam, hogy itt ülök a számítógép előtt, és megpróbálom szavakba önteni, nekem mit jelent a reformáció.

Nem értem az ateistákat

Az embereket, az állatokat és a növényeket is tehát egy belső óra irányítja, amely nagyjából 24 órás ciklusokban követi le a fény és a sötétség váltakozásának a ritmusát. Ezek az órák nemcsak bennünk vannak, hanem minden organizmus minden egyes sejtjében megtalálhatóak a baktériumoktól kezdve a mamutfenyőkig. A földi élet kulcsösszetevői, amelyek az evolúció több millió éve alatt beleszőtték a bolygó forgását az élőlények sejtjeinek az anyagába.

Hallgasson a belső órájára, ha kedves az élete - hvg.hu

A három, egyenként sok kilométeres lézerinterferométer mért folyamatosan augusztus 17-én. A hihetetlenül komplikált algoritmusok folyamatosan nyelték a lejövő adatokat és a jelalak-felismerésért felelős modul talált valamit. Párhuzamosan velük, két másodperccel később űrben keringő gammadetektorok nagy energiájú radioaktív sugarakat (ezért gammadetektorok) érzékeltek az égbolt eléggé nagy bizonytalansággal meghatározott, déli égre eső irányából. Pár órával később Chilében besötétedett és az összes létező optikai teleszkóp elkezdte fényképezni a becsült területet. Egy alig egyméteres tükörátmérőjű teleszkóp (pont ekkora a legnagyobb magyar távcső a mátrai Piszkéstetői Obszervatóriumban) volt az első, ami rátalált egy addig nem látszó halvány pöttyre egy jól ismert, 130 millió fényéves távolságával csillagászati értelemben közeli galaxisban. Aztán felkelt a Nap Chilében és a Hawaii-szigeteken működő távcsövek vették át a halványuló robbanás követését.

A következő ekkora dolog a Földön kívüli élet felfedezése lesz - index.hu

 

Az én belső órám legutóbb tegnap reggel jelzett, hogy el kellene menni futni. Van persze edzésprogram, meg az ember (a futó!) készül is egy-egy versenyre, tehát nem csak úgy vaktában nekiállunk rohangálni, azért nyilvánvalóan az is megtörténik, hogy az élet (család, munka, a legjobbkor robbanó időzített bombák) felülír mindenféle hiperszuper edzéstervet, és maradok. Na, ilyenkor jön a belső óra: a testem jelez, én egyre idegesebb vagyok, míg életem párja hozzám nem vágja a futócipőt: szerintem most menj el futni. És tényleg. Szó bennszakad, hang fennakad, lehelet megszegik, én pedig úgy érzem magam tíz kilométer után, mint egy bölcs szerzetes. Számomra ez a belső óra, ami ugyanúgy jelez, hogy futni kell menni, mint ahogyan figyelmeztet evés, alvás, ivás, és egyéb testi funkció, életösztön, belénk kódolt szükségszerűség esetén. A belső órát most tudományosan is bebizonyították, sőt, Nobel díjat is kaptak érte. 

Mutti, a tévedhetetlen

Merkel kancellárasszony nem látja, hogy hibát követtek volna el a választási kampányban. A CSU-nál azért több az önkritika: „így tovább nem mehet“.

A német választások másnapján – tagesspiegel.de

Őszintén, nem akartam írni a németországi választásokról. Sok okom van rá. 2015 őszén egy németországi konferenciára tartva, épp aznap érkeztünk az osztrák-német határra, amikor a német oldalon lezárták a határátkelőket. Ekkorra már menekültek százezrei lepték el Nyugat-Európát, döntően Németországot, hiszen Angela Merkel német kancellár mintegy meghívót nyújtott át nekik, amikor azt mondta, hogy mindenkit befogad Németország és, hogy ez az ő sikertörténetük (wir schaffen das). Ezzel párhuzamosan kialakult egy olyan magyarellenes hangulat, amit csak azok éreztek, akik azokban az időkben Európa nyugati részében éltek vagy jártak.

Nem élhetünk csupán a profanitás hétköznapjaiban

- Az Ars Sacra Fesztivál talán megnyitja az emberek szívét - mondta Köntös László igazgató -, hisz megmutat egy másik, a hétköznapi életen túli dimenziót is. Nem élhetünk csupán a profanitás hétköznapjaiban, néha kell, ami szent, ami felemel, ami ünnep, ami nem szürke, ami más. S hiszem, hogy az embernek szüksége van arra, hogy ebben a másban megmerítkezzen. (…)Nem szabad megfeledkezni azokról a kincsekről, amink van, fel kell ismét fedeznünk a templomainkat, a kultúránkat, a keresztyénségünket. Egyre többen értik meg, hogy nem szabad feladnunk ezt a veszélyben levő örökségünket. (…)Fedezzük fel újra a templomot! - hangsúlyozta a Dunántúli Református Egyházkerület Tudományos Gyűjteményei igazgatója. 

Fedezzük fel újra a templomot! - Ars Sacra Pápán - refdunantul.hu

 

Örök kérdésem és örök dilemmám, miért nem járnak az emberek templomba. Nyilván négy kis gyülekezetben szolgálva, látva a helyi kisboltok, a közeli nagyvárosban kisebb közlekedési dugót eredményező „vásár” forgalmát, hallván a fűrészgépek, flexek és damilos fűnyírók vasárnap délelőtti zsivaját, amolyan mindennapi keserű valóság számomra az üres padok látványa. Persze a nem járás elég relatív fogalom, ha mondjuk a harminc fős gyülekezetből jelen vannak öten, akkor statisztikailag meg is nyugodhatnánk, máshol pedig a látszólag tele templom is kevés, már ami a település létszámát, vagy a reformátusok arányát illeti. Miért nem járnak az emberek templomba? Hadd válaszoljak erre a bonyolult és többismeretlenes kérdésre mégis egyszerűen: leginkább azért, mert sokan úgy tekintenek a templomra, és a templom mögött álló egyházra, mint valami régi, letűnt kor emlékére, a templomba járás sokak számára éppen ezért nem más, mint hagyományőrzés. Ők pedig, bármennyire fájdalmas ezt kimondani, nem óhajtanak hagyományt őrizni. Leginkább azért, mert ezt a hagyományt és kultúrát nem tekintik sajátjuknak, nincsenek arról valós emlékeik és élményeik, a keresztény, keresztyén kultúra és hagyomány mögötti tartalmat pedig egyáltalán nem sikerült megtapasztalniuk. 

Oldalak