A Hitel folyóirat 2012. februári számának bemutatójára hívogató plakát - Könyves Szövetség
Történt régen, hogy egy gyülekezet el akarta bocsátani a lelkipásztorát, mert megelégelték, hogy a papné mindenbe beleszól. Összeült a presbitérium, s hogy a papné ne zavarjon be, kizárták. Erre az egyszeri papné felment a padlásra és a kürtön kiabált le az atyafiaknak:
- Nem úgy van az, hallják!”
Egy kicsit úgy érzem magamat, amikor a Hitel folyóirat e havi számáról (HITEL 2012. február) írok, mint az egyszeri papné. Nem kérdezett senki, de nem állhatom meg, hogy hozzá ne szóljak. Papp Endre, a folyóirat felelős szerkesztőjének szellemesen megfogalmazott kérdésfelvetése a kultúra hanyatlásáról, az értelmiség mai szerepéről óhatatlanul provokálja az olvasót, hogy maga is megfogalmazza gondolatait. Összesen harminchat válasz sorjázik egymás mellett, Papp Endréét is beleszámoltam, aki felvezető megkeresésében szintén izgalmas állásfoglalást nyújt. Bár készültem egyik-másik esszét külön tárgyalni, végül mégsem teszem. Ajánlom olvasásra!
A szokásos értelmiségi helyzetjelentés már-már közhelyessé vált megállapításai mellett úgy tűnik, megjelent egy új hang a konzervatív gondolkodók körében, amely felülemelkedett a pénzhiány, a globalizáció, Trianon és még ki tudja mi minden miatti siránkozáson, s a rendszerváltás óta tartó sokk tompultságából végre felocsúdott. Nem állhatom meg, hogy ne említsem meg e tekintetben Elek Tibor, Szőllősy Balázs, Gyurácz Ferenc, Novák Valentin, Pécsi Györgyi és Nyilasy Balázs esszéit, amelyek egy új, előremutató, a megújulás lehetőségét sem elvető megvilágításba tudják tárgyalni a kérdést.
A helyzetfelmérések nagy része a problémák okait kívül keresi. Ez érthető módon elgondolkodásra késztetett. Adott egy magát talán legjobb szóval konzervatív értelmiségnek nevező réteg, amely látja, érzékeli, hogy nagyon félrecsúsztak a dolgok a világban, az országban, a nemzetben, a saját kultúránkban, az irodalomban. Ilyenkor nem árt egy kis önvizsgálat sem. Ahogy Iancu Laura a tékozló szavaival megfogalmazta: „Feladat van. Föl kell állni és azt kell mondani: vétkeztem az ég ellen és te ellened.” (Bajban a feladat)
Ma a kultúra nagyrészt véleményhasonlóságon alapuló laza hálózatokból áll. Tulajdonképpen ezért hal ki a klasszikus kritika, hiszen mindenki missziói feladatának érzi a körön belüli pályatársak felmagasztalását, egy szerény, és gondolom ezért nem is túl népszerű kivétel gyakorolja még az igazi, független kritikát. Messze vezetne a kérdés, most nem megyek bele, hogy független tulajdonképpen már abban az értelemben sem lehet, mivel létezik egy posztmodern irodalomtudományi és kritikai ág, ami nemcsak más magyar nyelven, de nyilvánvalóan más kritériumok szerint vizsgál egy-egy adott művet, mint teszi azt a hagyományos szellemi áramlat. Visszatérve az emberi hálózatokra: a szomorú az, hogy ezeken belül sincs az a szoros közösségtudat, amely a közös tiszteleten és elismerésen, sőt emberi vonzalmon alapulna. Hallgasson meg az ember egy kortárs művészt, öt-tíz percen belül a pályatársak (többnyire az egy csónakban evezők) szapulása van soron. Az elnagyolt nemzet-közösségben gondolkodók egy része individualista ember, aki a közösségben való létet, az egymásért való felelősségvállalást kis körökben, kis közösségekben nem gyakorolja. Mélységesen egyetértek Tóth Erzsébet Hidegbéke című esszéjének megállapításaival, aki Fukuyamát idézi a szocializmus egyik következményéről: „A történelem iróniája folytán az a doktrína, amit azért agyaltak ki, hogy kiküszöbölje az emberi önzést, még önzőbbé tette az embereket.” Hogy a művész sem ment ez alól, erről beszél Tóth Erzsébet fájdalmasan őszinte sorokban. Ha igaz az, hogy a művész, az író is elmagányosodott, közösségvesztett ember, nem magyarázza-e irodalmunk kiüresedését? Nem magyarázza-e azt a témahiányt, amit szomorúan tapasztalok kortárs prózánkban? Nem magyarázza-e az alkotó élményhiánya az irodalom élményvesztését? Nincs saját téma, mert mindent másodkézből látunk, érzünk, tapasztalunk? Papírról? És akkor csodálkozunk, hogy vendégszövegekkel takarózza be magát az alkotó, aki vacog a kiüresedett létben?
Az elfelejtett küldetés. Ez a tematikus szám címe. Küldetés nincs elhívás nélkül. Én ezt a kérdést úgy teszem fel magamnak, hogy kaptál-e küldetést Istentől? Nyílván nem-keresztyén ember másképp legitimizálja tehetségének kitörését. Számomra egyszerű a történet: Istentől kapott tálentumommal hogyan tudok majd elszámolni a Teremtő előtt? Ha pótcselekvésekkel tékozlom el kegyelemből kapott időmet, gondolataimat, akkor meg fogok bukni. Ergo: ki kell aknáznom, ami adatott. Kálvinista etika, azt mondhatom, egyszerű képlet. Van azonban az a típus, aki maga küldte saját magát. Tudom - és erről tanúskodik a folyóirat számos megrázó vallomása is (például nagyon szép Léka Géza visszaemlékezése) -, nagyon nehéz tetten érni azt a bizonyos elhivatást. A küldetésben természetesen megmutatkozik, mégpedig a felelősségérzetben. Kelemen Lajos gyönyörű mondatát idézem itt: „Istenét próbálja meg becsapni, aki akárcsak egy pillanatra is kétségbe vonja a művészi akart vagy akaratlan felelősségét.” (A csúszda középtáján) Most kanyarodjunk vissza a kálvinista etikára és munkaerkölcsre. Először nagyon is érthető az alkotó ember felháborodása, aki nem látja teljesítményének anyagi elismerését, s ezért rákényszerül egyéb, civil pályán megélni. Érthető, ugyanakkor ha végigolvassa az ember számos író, művész vallomását, kezdi megelégelni a panaszt és egyben a megvetést. Óhatatlanul is felteszi magának az ember a kérdést, vajon miért becsülik le ennyire az irodalmon kívüli feladatokat? Attól tartok, a kiégés nem a kenyérkereső foglalkozások és elfoglaltságok terhelése, hanem más mentális panaszok miatt éri el az ember. A munka ugyanis nem megalázó. Sőt, rengeteg élménnyel gazdagít, ami egyben a művet is gazdagítja, élményszerűbbé teszi. Ha behelyezem ezt az Istentől kapott feladat kontextusába azt mondhatom, ugyanazzal a megbízotti tudattal lehet művelni az egyéb, profánabb munkákat, mint a magasabb szellemi, alkotói feladatokat. Hadd mondjak egy triviális példát: amellett, hogy írok szépirodalmat, kritikákat, esszéket, szeretnivaló, nagyszerű gyerekeket tanítok, rengeteg önkéntes munkát végzek az egyházon belül akár tudósítóként, szervezőként, közösségformálóként, időm nagy részét négy gyermekem nevelése és a háziasszonyi teendők teszik ki. Ebben a munkakörömben mondhatnám azt, hogy csak a gyerekek nevelésének magasztos feladata érdekel, és hajkurászhatnám egész nap szegényeket, hogy trenírozzam, úgymond foglalkozzak velük. Valaki talán felmosna helyettem, meg is főzne a hat tagú családra, mosna, befőzne, suvickolna stb. Ha nem végezném ezeket az egyszerű fizikai munkákat, magyarul nem dolgoznék, milyen mintákat közvetítenék a gyerekeknek? Egész napjukat az oviban töltő gyerekeknél látom azt, hogy nem tudják, mi az a munka, mert óvo néni nem kapál, nem főz, nem takarít. Tehát, ha nem dolgoznék, nem látnák megszokott emberi tevékenységeimet, amiknek folytán viszonylagos rend uralkodik, és a hasuk is tele, akkor a nevelésükben egy fontos hiba esne: nem ismernék meg az egyszerű munka mibenlétét, és nem értékelnék azt. Így mi a helyzet? Segítőkész, munkamorállal rendelkező gyermekek nőttek fel mellettem, mert amíg mosogattam, ők házi feladatot írtak, amíg gyakoroltak a hangszeren, sült az együtt bekavart tészta, s közben az antianyagról elmélkedtünk.
El kell felejteni az írásaiból megélő író mítoszát. Ilyent a háború előtt is csak Thomas Mann-ok engedhették meg maguknak. Amúgy is szeretjük úgy beállítani a képet, mintha egyszer, valaha lett volna egy aranykor, amikor az írók, művészek, gondolkodók rangos, méltó helyet foglaltak el a társadalmon belül, hogy volt idő, amikor ők vezérelték egy ország sorsát. Honnan ez az illúzió? Mikor volt ilyen? Teljesen egyetértek Szőllőssy Balázzsal: illuzórikus képből indulunk ki, ha azt állítjuk (hisszük?), az értelmiség volt egy ilyen piedesztálon. Ha az értelmiség egyszer jobban élt, annak az volt az oka, hogy gazdálkodott, vármegyei ember volt, jogászkodott, s mellékesen írt. Azt viszont már nem állítanám Szőllőssy Balázzsal, hogy „nem volt szívesen látott vendég sem a hatalom, sem a nép körében”. Ez megint egy olyan ellenségkép, ami már-már közhelyesen jelenik meg az esszéírók egy nagy többségénél. Tulajdonképpen a kérdés fel sem merült a szívesen látás tekintetében. Az értelmiségi egy szűk réteg szereplője volt, amiképpen a jó könyv is egy szűk réteg számára volt élvezhető, elérhető, vagy cél.
Szapuljuk a tömegeket? A tömeg mi is vagyunk. Hogy Elek Tibort idézzem : „Ezt sem tudok egyetérteni azokkal a jeles értelmiségiekkel, művészekkel, írókkal, akik újabban hol a pártokra, politikusokra, hol a népre („édes hazám”-ra) mutogatnak bajaink láttán, ugyanis mi vagyunk a nép is, és közülünk lesznek a politikusok is, de legalábbis nem függetlenek tőlünk, belőlünk is táplálkoznak (a nép is, a politikusaink is), a mi ürességünkből, tehetetlenségünkből, illetve a mi elfogultságainkból, egymás elleni indulatainkból.” (Elek Tibor: Mégis, hogyan tovább?) Ha nem vagyunk része a tömegeknek, akkor tulajdonképpen csak azt az elefántcsonttorony-megvetésünket közvetítjük, ami amúgy is teljes egészében elvadított a kevésbé művelt befogadói közegtől. Gyurácz Ferenc, korunk végvári hőse szellemesen írja le ezt: „E népétől-nemzetétől, az értelmiség hagyományos közösségi szerepétől programosan elszakadt, elkényeztetett szűk rétegen mindazonáltal lassacskán beteljesedik a sors, amelyet maga idézett meg: a megvetett nép-nemzet fütyül a véleményére.” (Vége felé a haladásnak) Szidjuk a tömeget annak elbutulása miatt, a globalizációt, az oktatást és még ki tudja, mi mindent felhozva annak okául. Én csak annyit kérdezek erre: mi volt akkor – emlékszünk még jól -, amikor nem lehetett könnyű, szórakoztató irodalmat kapni, és Rejtőt a Füles képregényein keresztül ismerhettük csak meg? Gondoljunk csak bele, mi állt falusi kocka-házak könyvespolcán a velencei világító gondola, meg a fafaragott, öt centis Balaton feliratú vázácska mellett? Doktor Faustus, Lenz Németórája, Anna Karenina, A viharlovas! És mi történt az úgymond tömegekkel, amikor csak klasszikusokat olvashattak, méghozzá a legjobbakat? Semmi. Ami ma van. Az irodalom akkor és most is egy réteg szórakozása és gyönyörűsége. Aztán itt van az erkölcsi válság, mint a másik sokat felemlegetett nyavalyánk. Ha egyénekre lebontva nézzük: nem része a kialakult válságnak az értelmiségiek életpéldája? Nem azt mondom ezzel, hogy ők az okai, nem, az oka az a több millió ember, aki képtelen életét egy morálisan elfogadható zsinórmérték szerint élni. Nem lop, nem öl, de kapcsolatainak tisztasága, munkamorálja, felelősségvállalása már rég nem példaadó. Ebben a kérdésben sem vagyok pesszimista. Ha megnézzük, a történelem jó néhányszor produkált már súlyos erkölcsi válságokat, igaz, hogy kellett a pofon is, ami aztán kijózanított „tömegeket”, és az súlyos volt. Háborúk, kataklizmák. Ugyanakkor tisztulási folyamatok is. A reformáció, a második világháború, történészek bátran folytathatják a felsorolást.
De térjünk vissza az irodalomra, az én kedvenc területemre. Beszélünk, és az esszék többsége beszél itt a kortárs irodalomról. Nekem erről egy régi karikatúra jut eszembe. A sivatagban a szomjhalál szélén álló ember lógó nyelvvel kúszik a homokban. Meglát egy kutat, mire felkiált: Víz! Víz! Erre kinéz a kútból egy másik ember, és megkérdezi: Hol? Hol? Szóval, hol van az az olvasható irodalom, ami azoknak az elbutulásra ítéltetett tömegeknek az érdeklődésére tarthatna számot? Hol van korunk Jókaija, Mikszáthja, Móricza? Most mondhatnám viccesen, hogy a fiókomban, de ez most maradjon így négyszemközt… A kortárs próza legjobbjai mind rétegirodalmi igényeket elégítenek ki. A zseniális kedvenceim, még ha egyikük-másikuk bizonyos népszerűséget el is ért az olvasók, és a média körében, csupán rétegek számára érthető és élvezhető. Szilágyi István, az erdélyi óriás, nagyszerű ember, Ambrus Lajos a zseniális Eldorádóval, Bodor Ádám, különleges világával, Kontra Ferenc megrázó regényei. Aztán van jó néhány tisztességes mű, teljesítmény, megszenvedett igazságok, odaadás mellett készültek. A legnagyobb baj, hogy élményben nem azt nyújtják, ami miatt az ember a párnája mellé helyezné, aminek az olvasása után az ember napokig még honvágyat és szívtáji sajgást érez az elhagyott világ után. Élményben gyakorlatilag még egy Harry Potter-regény elolvasásának szintjét sem érik el. A prózának mindig is volt néhány olyan ismérve, ami lehetővé tette az olvasó számára a minőségi szórakozást, a világtól való elvonulást, emellett nem elhanyagolhatóként a katarzist, a megtisztulás szinte misztikus folyamatát. Ehhez meg kell felelni olyan ismérveknek, mint az olvashatóság, a jó történet, az élmény. Meg van ez a mai kortárs prózánkban? Ki tud lépni az olvasó önnön világából, át tud élni egy varázslatot, megrendül-e esetleg annyira, hogy megkönnyezze, és újra és újra elővegye azt a néhány bekezdést? Mert remeg a belső és borzong az ideg?
Végül tegyük fel a kérdést: van-e kiút? A kultúrában mindenképpen kitörési pontnak számít az internet. Ha nem is a megjelenés terén, hiszen tudjuk, hogy az óriási virtuális térben egyszerűen elszáll minden, még az érték is. Egy szemlézésre délelőtt feltett anyag egy pörgő internetes portálon délutánra már elavultnak számít. Ugyanakkor éppen az interneten való rendszeres publikálás mutatta meg számomra a virtuális háló meglepő jelenségeit. Nívós honlapokon, blogokon, nagy portálokon bizonyos csoportok élénk szellemi izzásban tudnak tartani kérdéseket. A vitakészség nagy, és itt-ott kimondottan színvonalas a vita is. Látok nagy lehetőségeket egy igényes konzervatív irodalmi oldal elindításában, ami nagyobb teret adna egy nemzeti kultúrafelfogás és irodalom elterjesztésének. Ahogy Pécsi Györgyi írta („Az istenek halnak, az ember él”): „…ebből is születhet és fog is születni kultúra, és az lesz a minőségi meg egyáltalán a kultúra, ami kialakul. Nem közvetlen folyatója és folytatása a réginek, nem hasonlít a régire, a klasszikus európaira, de rajtunk is, elsősorban mirajtunk múlik, hogy az új kultúra struktúrájába, organizmusába mit, mennyit tudunk a régiből átmenteni. Az átmentéshez a szilárd értékrend, a dinamikus, innovatív jelenlét mellett nem ártalmas egy kevéske alázat sem.” Erre az alázatra int Nagy Gábor Intelem odaátról című verse is. Mert nem mindegy, mennyire tudjuk megőrizni orcánkat – nem más, nem emberek – hanem Isten előtt.
-
- Jakab-Köves Gyopárka további bejegyzései
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges



Hozzászólások
2012.03.06.
2 óra 2 perc
kedves írónő! magam is nagy rajongója vagyok az irodalomnak, örülök hogy ezzel nem vagyok itt egyedül, sőt egy szakemberre is találtam. ha megengedi szeretném letesztelni. ön szerint ki a jobb író: wass albert vagy spíró györgy? elemzést nem kérek válaszul, csak egy nevet. köszönöm
2011.10.19.
18 perc 40 másodperc
Kedves Sztalker, Spiró György, így kell írni, de bizonyára elütés csak.
A kérdésben pedig több opció van. Van, hogy jobb elővenni egy Spiró könyvet, van, hogy Wass Albertre szottyan kedvem. Vagy, lehet, hogy Spirót jobbnak tartom, mint Wass Albertet, de mindkettő jó - ugyanez lehet fordítva. Miért csak vagy-vagy? És mit akar ezzel lemérni?
Én magam Spirónak csak kisebb írásait olvastam, de tervbe van véve. És lehet, hogy orvosi eset vagyok, de a polcomon nyugodtan megfér Nyírő és Esterházy, Parti Nagy, Kukorelly és Wass Albert. De mondhatnám tovább, Krúdy, Füst stb. De elárulom, én Háy Jánost és Lackfit szeretem mostanság a legjobban, ne mintha ez számítana.
Egyébként egyik oldalról sem szeretem ezt a szekértáborból kikiabálást, ami már régóta zajlik irodalmi téren. De lehet, hogy velem van a baj...
2011.10.25.
5 óra 33 perc
Kedves Sztalker! Gondolom, ez nem a százerzer forintos kérdés, úgyhogy visszadobom a labdát. Ki a jobb író? Csathó Kálmán vagy Szerb Antal? Magyarázatot nem kérek, csak egy nevet. Ha azt megkaptam, elmesélem, miért őket neveztem meg.
2012.03.06.
2 óra 2 perc
kedves péter én nem közvéleménykutatást akartam indítani, kifejezetten csak a blog írójának véleményére voltam kiváncsi. úgy érzed én most "kikiabáltam egy szekértáborból?" szándékosan nem minősítettem egyik szerzőt sem... hogy mit akarok ezzel elérni, maradjon az én titkom. ha elárulnám ezzel máris befolyásolnám a kísérlet végeredményét.
2011.10.19.
18 perc 40 másodperc
Ok, köszönöm! Kíváncsi vagyok.
2012.03.06.
2 óra 2 perc
mivel én nem vagyok szakember, szégyenkezés nélkül beismerem, kettőjük közül csak szerb antalhoz volt szerencsém. kérdésre kérdéssel illik válaszolni? a protokolhoz sem értek :-(
2011.11.28.
1 nap 12 óra
[Én magam Spirónak csak kisebb írásait olvastam, de tervbe van véve.]
Úgy is mint első generációs reformátusnak, úgy is mint lelkipásztornak ajánlom a Fogságot.
És ezeket is, kiegészítésként a könyvhöz:
http://film.indavideo.hu/video/f_a_fogsag_nyomaban_1
http://film.indavideo.hu/video/f_a_fogsag_nyomaban_2
http://film.indavideo.hu/video/f_a_fogsag_nyomaban_3
http://film.indavideo.hu/video/f_a_fogsag_nyomaban_4
http://film.indavideo.hu/video/f_a_fogsag_nyomaban_5
2011.10.25.
5 óra 33 perc
Elnézést a késedelmes válaszért, de az irodalom mellett néha beleszól a "nagybetűs élet". Tehát a következőt tudom válaszolni: a nevezett urak mindannyian értéket teremtettek. Élményt adtak sokaknak. Csathó Kálmán és Szerb Antal - egyikőjük sem tartozik a legnagyobbak közé, mondhatnánk azt is, "másodrangúak", de ez megint félrevezető lenne. Mindketten nagyszerű elbeszélők, akik alkotásaikkal mégsem fordították ki a földet a sarkából. Én mindkettejüket szeretem, jó volt őket olvasni. Ha a jó olvasmányok között kategorizálom, akkor nem zárom ki se Wass Albert egyes műveit, sem Spiró Györgyét. Óvatosan fogalmaztam, mert volt nagy élmény Wass Alberttől, és volt olyan, amit kizárólag akkor lehet végigolvasni, ha lekötik az embert a székhez, annyira minősíthetelen. Spiró Györggyel más gondom van, ezt most nem részletezem. Egy dolgot azonban leszögeznék: az irodalom nem azért jó, mert ilyen, vagy olyan szekér húzta. Adjon élményt, adjon katarzist, adjon képet új világokról. És tegye ezt ki-ki a maga hangján. Borzasztó lenne, ha csak egyféleképpen, egyféle tematikával, egyféle szempontból szólalhatna meg. Csathó Kálmán szívet melengetően szép, elégikus Erdély-regényében, a Most kél a nap-ban így fogalmazza meg a reménybeli ifjú írónak a sokat tapasztalt Deloire tanár úr: "Monsieur András, szereti ön a kakukkszót vagy a rigófüttyöt? Mert én nagyon szeretem. És nagyon sajnálnám, ha ezek egy szép napon elhatároznák, hogy elhallgatnak örökre, mert a fülemile szebben tud énekelni..."
2012.03.06.
2 óra 2 perc
no ha választ nem is kaptam (persze ez is egyfajta válasz) de ez a videóanyag nagyon érdekes! ezért már megérte, köszönöm!!
2012.03.06.
2 óra 2 perc
bocsánat visszaszívtam a mondat első felét
2011.11.28.
1 nap 12 óra
Liebe sztalker und Gyopárka, ugyan engem nem kérdeztetek, pedig én is nagyon csüngök az irodalom kusza liánjain, de egymáshoz intézett alákérdezésetek olvastán merészelem kérdezni tőletek, nem lenne ésszerűbb azt kérdezni egymástól, hogy melyik szépíró áll szívetekhez, uram bocsáss, világképetekhez, nézőpontotokhoz közelebb, ugyanis az az eleve behatárolt minősítés, hogy jobb, és igen, miért nem bal, nos, az valami olyasmi, mintha azt kérdeznétek, melyik a nem mindegy, a lócitromot a bal vagy a jobb kezembe tartomé?
Ha netán engem kérdeztetek volna, akkor mindenképp Bartis Attila a szívemhez közelebb álló. És Boris Vian.
2011.10.25.
5 óra 33 perc
Kedves Jeremiás! Szilágyi István (aki szívemhez nagyon közel áll), és aki nem csak nagy író, de igazán nagy ember, azt mondta nekem : "kollegina, maga még túl fiatal ahhoz, hogy szerény legyen". Megfogadom most kedves Pista bátyám szavait. Kinek a műve áll szívemhez közel? Ajánlok most én is olvasnivalót, döntse el, "jó", "rossz", "bal", "jobb" . http://gyoparka.blogspot.com/
2011.11.28.
1 nap 12 óra
Ha hiszed, ha nem, őt is ismerem. Mármint Pista bátyánkat.:-) Osztom a véleményed.
2011.11.28.
1 nap 12 óra
[Egy dolgot azonban leszögeznék]
Ne vedd sértésnek Gyopárka, de egy írószakember ne szögezzen le semmit.
Azt hagyja a sajtókulikra.
2011.10.25.
5 óra 33 perc
Elhiszem, sőt, jogos a kritika. Sajnos, ki kell szállnom, mert éhes fiókák várják, hogy nyitott csőrőcskéiket betapasszam.
2012.03.06.
2 óra 2 perc
milyen bájos egy kérdés sorsa! először válaszol más, aztán válaszol a kérdezett, de nem arra válaszol ami a kérdés volt, visszakérdez, majd válasz helyett kommentál, végül kapok egy tanácsot azzal kapcsolatban mire is kellene kíváncsi legyek. szövegértésből a csúcson vagyunk és ez tükröződik ezen a lángoktól ölelt kis országon is. amúgy szentkuthy forever!
2011.11.28.
1 nap 12 óra
a praet még nem tudtam végigolvasni, nem vagyok elég érett hozzá, azt hiszem
2011.11.28.
1 nap 12 óra
[szövegértésből a csúcson vagyunk]
Minap, mikor némelyek funkcionális illiterációval való szoros kapcsolatára utaltam, majdnem megköveztek.
2011.10.25.
5 óra 33 perc
Úgy látom, eltévesztettem a házszámot. Azt hittem, a reposzton vagyok, de kiderült, hogy a vallatószobában. Csupán ennek a félreértésnek tudható be, hogy nem válaszoltam a kérdés szerint. Egyébként, amenyiben ez nem nyilvánvaló, keldves vallatótiszt, értettem a kérdést. Nem én olvasok nehezen a sorok között. Most szépen leírom, hogy értse: erre a kérdésre nem válaszolhatok komolyan, mert
1. utálom az összehasonlítgatást, 2. mind a két lehetséges válasz szekértáboros lenne, ami megint idegen tőlem. Ha a kérdés az, ki tetszett nekem jobban, arra tudok válaszolni. Még arra is megpróbálnék válaszolni, kit fog majd az utókor felemlegetni. Mellesleg, ha eddig nem volt nyilvánvaló a véleményem: sem Wass Albertet, sem Spiró Györgyöt nem tartom korszakalkotónak, vagy olyan módon maradandó értékűnek, hogy hatással lenének egész nemzedékekre. Ez nem von le semmit abból, hogy van helyük a kánonban, értéket hoztak be a magyar irodalomba.
2012.03.06.
2 óra 2 perc
a második kötetbe nekem is beletörött a bicskám ,de ezzel együtt ő a valaha élt legnagyobb magyar író. a tökéletesség érdekes módon ebben nem tényező. ahogy pilinszky írja elég egy szó és a tapéták vérezni kezdenek. a többi vagy jön vagy nem
2011.11.28.
1 nap 12 óra
ha már pilinszkyt emlegeted, épp minap, pontosabban február 28-án (most néztem meg) jegyeztem fel naplómba ezt:
Milyen nap is van ma? Úgy élek,
hogy össze-összezavarom
az idő menetrendjét.
"Latrokként - Simone Weil gyönyörű szavával
- tér és idő keresztjére
vagyunk mi verve emberek."
Elalélok, és a szálkák fölriasztanak
Ilyenkor metsző élességgel látom a világot,
és megpróbálom feléd fordítani a fejemet.
(naplórészlet)
2012.03.06.
2 óra 2 perc
"Minap, mikor némelyek funkcionális illiterációval való szoros kapcsolatára utaltam, majdnem megköveztek." miért nem erre való az egyház? :-)
2012.03.06.
2 óra 2 perc
ez a töredék már hitetlenként is az elevenembe vágott...
2012.02.23.
3 nap 15 óra
Egy élet sem lenne elég az összes irodalmat végigolvasni, de ha ismerősök jó könyvet ajánlanak, azt nagy valószínűséggel előbb-utóbb elolvasom.
Hogy mely magyar szerzőket ajánlották nekem az elmúlt 10 évben? Elhangzott Wass Albert, Móricz Zsigmond, Mikszáth Kálmán, Fejős Éva, Obádovics Gyula, Tamási Áron, Jókai Mór és Gárdonyi Géza.
2012.02.26.
1 hónap 3 hét
Ennyi értelmes embertől kérdezni is szégyellek.
Különösen azért, mert amit kérdezni fogok, mérvadó tekintélyek szerint nem is tartozik az "irodalom" berkeibe :(
Ennek ellenére a felhozott kérdések tömege felébresztette kíváncsi énemet, és innen kezdve nincs megállás...
Tudom, hogy a saját készülékemben kell a hibát keresni (gyári hibás lehetek) de a modern magyar irodalom gyöngyszemei inkább ásításra ingereltek, s jobban lekötött egy Robert Merle (Csikóéveink, Francia krónika, stb.)
Ennek megfelelően készüljetek föl egy irodalmilag kisiklott, elzüllött (netán elkárhozott?) ember kérdéseire:
1.) Egyáltalán szabad-e így kérdezni, hogy: Ön kit választaná: Rejtő Jenőt, vagy Nemere Istvánt?
2.) A következő szerzőpárosok közül Ön kire szavaz:
a) Zsoldos Péter, vagy Ivan Jefremov?
b) Arkagyij és Borisz Sztrugackij, vagy Stanislaw Lem?
c) Arthur C. Clarke, vagy Isaac Asimov?
Ha agyonhallgatnak, mint arisztokraták a közéjük tolakodó trágyáscsizmás plebejust, megértéssel tudomásul veszem.
2012.03.06.
2 óra 2 perc
legtöbbjük kamaszkorom világához tartozik, nagyon örültem mikor fiam kezében megláttam zsoldos péter távoli tüzét (soha nem felejtem azt a mély szomorúságot amit olvastával átéltem), rejtő soha nem volt idol nálam, elég volt a fülesben képregény formátumban (most meg lehet kövezni) a sztrugackij testvéreknek nicknevemet köszönhetem (ezzel mindent elárultam magamról) lem clarke asimov a kötelező olvasmány lehetne egy boldogabb világban. persze a sci-fi nem volt más mint egy evangéliumpótlék Isten országa helyett a tökéletes emberi társadalomról álmodtunk állami támogatással, ahol a Gép majd letöröl arcunkról minden könnyet. ehelyett lassan visszacsúszunk abba a bizonyos pattintott vagy inkább kattintott kő(szilícium) korszakba
2012.02.23.
3 nap 15 óra
Kedves Wallachol! Ah, az Ön által felsoroltak közül Rejtőt és Nemerét olvastam csak, és Rejtő Jenő lett a kedvencem.
Időközben az a gondolatom támadt, hogy azért érdemes irodalmat olvasgatni, vagy filmet nézni, hogy megtanuljuk kifejezni magunkat. Ismerek olyant, aki 20 évig gondolkodott a megfelelő kifejezésen, míg egy másik ember által fogalmazva találta meg a saját gondolatát szavakra levetítve.
2012.02.26.
1 hónap 3 hét
Kedves Tallin! - Nem csodálkozom a "választásán" (amely egyezik az enyémmel, ill. a mai napig libabőrös vagyok Nemerétől...) Úgy tudnám kifejezni - mármint saját rájuk vonatkozó véleményemet, ami nem feltétlenül objektív -, hogy Nemere ügyes (és nem feltétlenül tisztességes) iparos, aki a munka szabályai közül azt tanulta meg a legjobban, hogy hogyan lehet jól keresni rajta. Rejtő pedig olyasmiket ír meg, amikben - legalábbis részlegesen - saját maga is vásárra vitte a bőrét, kockára tette nem pusztán az egzisztenciáját, hanem olykor annál is többet. És ez keresztülsugárzik a leghumorosabbnak hitt szövegein is.
2012.03.06.
2 óra 2 perc
kedves írónő! az egyenes beszéd nemcsak a vallatószobák sajátja, hitem szerint a parókiáké is. ha a sorok között akarok olvasni, bizonyára nem itt böngésznék...az írástudók felelőssége lenne az igénytelen vacakra akkor is kimondani az ítéletet, ha annak írója a "mi kutyánk kölyke". sajnos ehhez most legtöbbjüknek hiányzik a bátorsága. örülök hogy önből legalább egy fél mondatot ki tudtam "facsarni".